رئيس شوراي شهر: سهم عقدا از آلایندگی‌ صنايع زياد است/بخشدار: عقدا فقط به اسم، یک شهر است

تبلیغات

تبلیغات

موضوعات

موضوعات

نمازجمعه
جستجو

جستجو

پیوندهای روزانه

پیوندهای روزانه

لینک دوستان

لینک دوستان

امکانات جانبی

امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 50
بازدید دیروز : 269
بازدید هفته : 771
بازدید ماه : 762
بازدید کل : 44668
تعداد مطالب : 433
تعداد نظرات : 33
تعداد آنلاین : 1

ابزار وبلاگ نويسي

رئيس شوراي شهر: سهم عقدا از آلایندگی‌ صنايع زياد است/بخشدار: عقدا فقط به اسم، یک شهر است

  • 269

 

عقدا، بزرگ شهری کوچک؛
رئيس شوراي شهر: سهم عقدا از آلایندگی‌ صنايع زياد است/بخشدار: عقدا فقط به اسم، یک شهر است

به گزارش عقدانیوز به نقل از ایسنا،"عقدا"، شهری به قدمت تاریخ، که مورخان شكل‌گيري آن را به قبل از ساسانیان نسبت داده‌اند. از اين شهر كه دروازه ورودی استان یزد از شمالی‌ترین نقطه این استان کویری محسوب مي‌شود، به عنوان پیشانی شهرستان اردکان نيز یاد كرده‌اند.

نكته حائز اهميت در مورد اين شهر اين است كه شاید در کمترین محدوده جغرافیایی ایران بتوان این اندازه جاذبه گردشگری را در یک بخش کوچک نظاره‌گر بود؛ غار شگفت یزدان با ستون‌های استالاكتيت و استالاگميت که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند، باتلاق گاوخوبی، کال نمک عقدا، کوه‌ها و کوه پایه‌های دیدنی و دشت‌های وسیع که گسل‌های زلزله در آن واقع شده، تنها بخشی از جاذبه‌های طبیعی این شهر است.

از نظر جاذبه‌های توريستی نيز مي‌توان به اماكن ديدني و زيبايي مانند قلعه تاریخی "یاغ میش" جای مانده از دوره ساسانیان که استاد پیرنیا به ارزشمندی آن اذعان كرده است، قلعه "خرگوشي" از قلاع 999گانه شاه عباسی، قلعه "انارستان" مربوط به دوره صفویان، کاروانسرای "ابوالقاسم رشتی" مربوط به دوره قاجاریه، بزرگترین آب انبار بیابانی ایران با ظرفیت بیش از 240 متر مکعب آب، معماري ورودی شهر مربوط به دوره ایلخانی، مسجد جامع و مسجد هلاکوخان، چاپارخانه، مسجد طیب و خانه "خالو میرزا" اشاره كرد كه معرف پیشینه تاریخی عقدا هستند.

عقدا، شهر عالمان و بزرگانی مانند فاضل عقدایی، سید فضل‌الله طباطبایی یزدی، سید عزیزالله عقدایی،  میرزا رضا کرمانی(عقدایی)،  فرهاد آییش، علی افخمی، ملا اسماعیل عقدایی، سید جعفر طباطبایی عقدایی، سید عبدالعلی عقدایی مشهور به عقدایی بزرگ، زین العابدین عقدایی،  خطایی عقدایی،‌ غلامرضا خواجه سروی و سید روح‌الله عقدایی نيز هست كه هر كدام چهره‌ای ماندگار در این بزرگ شهر کوچک به شمار می‌روند.

مسئولان و مديران اين شهر در سال‌هاي اخير در تلاش براي آباداني هر چه بيشتر و معرفي آن به گردشگران هستند كه البته در اين رابطه با كمبودها و مشكلاتي نيز مواجه هستند.

"محمد افخمی عقدا" رئیس شورای اسلامی شهر عقدا و از فرهنگیان بازنشسته این شهر در گفت‌وگو با ايسنا – منطقه يزد، از مهمترین اقدامات صورت گرفته براي معرفي ظرفيت‌هاي اين منطقه را ارتقاي موقعيت سياسي آن از بخش به شهر از هشت سال پيش ذكر كرد و افزود: در اين مدت بيشترين پتانسیل برای بازسازی میراث فرهنگی و جلوگیری از تخریب بافت تاریخی شهر در سال جاري بکار گرفته شده است.

وي در اين باره اظهار كرد: در همين راستا نيز تاكنون محلات تاریخی هلاکو، چارسو و اطراف حسینیه بزرگ، مدرسه علمیه، اطراف خانه نخل، آب انبار دو درگاهی و چندین محله و خانه تاریخی دیگر، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

افخمي خاطرنشان كرد: البته اين اقدامات از سوي شوراي شهر و شهرداري با ثبت ملي و تملك بسیاری از منازل تاریخی انجام گرفته است.

نویسنده کتاب "عقدا بزرگ شهری کوچک" با بيان اين که طرح بازآفرینی بازار قدیمی و اصلی شهر و نورپردازی قسمت‌هایی از بافت تاریخی از ديگر اين اقدامات بوده است، عنوان كرد: ساماندهی ورودی عقدا با توجه به جایگاه این شهر به عنوان دروازه ورودی استان با بودجه 40 میلیارد ریال در حال انجام است.

رئيس شوراي شهر عقدا با اشاره به تامين سرمایه‌‌ي این طرح از محل اعتبارات ماده 180، گفت: طرح مذكور در سه فاز طراحی و از ابتدای سال جاری آغاز شده كه هم‌اكنون از پیشرفت فيزيكي 30 درصد برخوردار است.

افخمی اجرایی شدن طرح جداسازی آب شرب و فضای سبز این منطقه کویری را از اقدامات ارزشمند و برنامه‌ریزی شده ذكر و تصريح كرد: البته اجرایی شدن و حفر چاه آن در گروي تامين اعتبار لازم در اين خصوص است.

وي از اقدامات رفاهي صورت گرفته براي مردم محروم اين شهر نيز به تجهیز 9 میلیارد ريالي آزمایشگاه عقدا به دستگاه‌های جدید آزمایشگاهی و همچنین خرید یک دستگاه یونیت دندان پزشکی برای بخش دندان پزشکی شهر با سرمايه‌گذاري 100میلیون ریال از بودجه شهرداری اشاره كرد.

این مقام مسئول بیشترین بخش تامین اعتبارات شهر عقدا را از منبع اعتبارات ماده 123 ارزش افزوده صنایع خواند و گفت: متاسفانه رکود اقتصادی سال‌جاری، منابع درآمدی شهر عقدا را نیز تحت تاثیر قرار داده به گونه‌ای که در اجرایی کردن خیلی از طرح‌ها با کمبود بودجه روبرو شده است و با ادامه‌ي اين روند فاقد درآمد پایدار خواهد شد.

وي صنعت را به شمشیری دو لبه تفسیر کرد که در یک سمت آن پیشرفت و درآمد‌زایی برای مردم و در سوي ديگر آن آلایندگی و مشکلات ناشی از آن قرار دارد.

وي ادامه داد: اقدامات شایسته مسئولان استان و شهرستان در جذب سرمایه‌های عظیم در بخش صنایع فرصت مناسبی را برای مردم این منطقه بوجود آورده است و نباید فقط مسئله آلایندگی آن را برجسته کنیم، هر چند که این موضوع نیز تاثیرات سوء خود را داشته که با برنامه‌ریزی بهتر می‌توان به بهترین شکل ممکن آن را مدیریت كرد.

افخمي در پايان نيز متذكر شد: البته مناطقي مانند عقدا که سهم عظیمی از آلایندگی‌های ناشی از وجود صنایع را نصیب خود کرده‌اند، توجه‌ي بیشتر و در کنار آن تخصیص اعتباراتی ویژه‌تری را می طلبند که نباید از نگاه مسئولان مغفول بماند.

"ناصر پایدار اردکانی" بخشدار عقدا نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا – منطقه يزد، به نیازهای  این بخش اشاره و اظهار كرد: بزرگترین چالش این منطقه، عدم وجود موقعیت شغلی براي نیروی جوان عقدا است كه اصلی‌ترین عامل مهاجرت بیش از نیمی از جمعیت این شهر به حساب مي‌آيد.

وي عنوان كرد: متاسفانه در حال حاضر عقدا فقط به اسم، یک شهر است اما از لحاظ خیلی از امکانات همان بخش و روستا بیش نیست که باید مورد توجه و حمایت بیشتری قرار گیرد.

پايدار اردكاني به موقعیت خاص و نزدیکی این شهر به دو خط ریلی در شمال و جنوب این منطقه و امكان راه‌اندازی بندر خشک در آن اشاره كرد و گفت: البته مطالعات اين طرح نيز به همراه اخذ مجوز برداشت آب‌هاي فسیلی در منطقه انجام شده است و قابلیت اجرایی دارد.

وی در بخش ديگري از سخنانش خاطرنشان كرد: باید مسئولان استانی نیز نگاهی متفاوت به شهر عقدا داشته باشد چرا که عقدا دروارزه ورودی شمالی استان است مطمئنا حاصل توجه به اني منطقه از استان می‌توانند در جذب مسافران و گردشگران بيشتر تاثیر بسزایی داشته باشند.

پایدار از مسئولان خواست تا به جای این که سرفصل جمعیت را مبنای برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند، توجه به نیازهای مناطق را در برنامه‌ريزي و اختصاص اعتبارات لحاظ كنند.

وي از برنامه‌‌ریزی براي توانمندسازی این شهر با نگاه به طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری و درآمدزایی و به تبع آن رضایتمندی حداکثری مردم خبر داد.

بخشدار عقدا در پايان نيز با بيان اين كه  در صورت اجرایی شدن برنامه ششم توسعه که بخشی از آن به تقسیم عوارض ناشی از آلایندگی‌های صنایع اشاره دارد و تجمیع عوارض در مرکز استان، بیشترین ضرر شامل شهرهایی چون عقدا خواهد شد، گفت: در اين صورت عوارضي كه نصيب شهری چون عقدا واقع در مجاورت آلايندگي صنایع می‌شود با شهرهايي كه هیچگونه آلایندگی از سوی صنایع ندارند، برابر خواهد شد.

 




می پسندم نمی پسندم
نظرات()

مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      پشتيباني آنلاين

      پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين
        آمار

        آمار

          آمار مطالب آمار مطالب
          کل مطالب کل مطالب : 433
          کل نظرات کل نظرات : 33
          آمار کاربران آمار کاربران
          افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
          تعداد اعضا تعداد اعضا : 1

          آمار بازدیدآمار بازدید
          بازدید امروز بازدید امروز : 50
          بازدید دیروز بازدید دیروز : 269
          ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 5
          ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 27
          آي پي امروز آي پي امروز : 17
          آي پي ديروز آي پي ديروز : 90
          بازدید هفته بازدید هفته : 771
          بازدید ماه بازدید ماه : 762
          بازدید سال بازدید سال : 3127
          بازدید کلی بازدید کلی : 44668

          اطلاعات شما اطلاعات شما
          آی پی آی پی : 3.147.42.168
          مرورگر مرورگر :
          سیستم عامل سیستم عامل :
          تاریخ امروز امروز :
          تبادل لینک هوشمند

          تبادل لینک هوشمند

            تبادل لینک هوشمند

            برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اخبار عقدا و آدرس aghdanews.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






            خبرنامه

            خبرنامه

              براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



              آخرین نطرات کاربران

              آخرین نطرات کاربران

                مانامانا -
                ممنون - 1396/4/8
                حمیدحمید - سلام
                وبلاگ خوبی داری
                به منم سر بزن
                ممنون - 1396/3/22
                حمیدحمید - سلام
                وبلاگ خوبی داری
                به منم سر بزن
                ممنون - 1396/3/22
                حمیدحمید - سلام
                وبلاگ خوبی داری
                به منم سر بزن
                ممنون - 1396/3/22
                حمیدحمید - سلام
                وبلاگ خوبی داری
                به منم سر بزن
                ممنون - 1396/3/17
                فرشتهفرشته - عالی بود دوستان من واسه همین روستام
                پاسخ: thanks - 1396/2/24
                محمد علیمحمد علی - خیلی عالی بود - 1395/6/12
                زهرازهرا - وبلاگتون عالیه ممنون ازخبراتون
                پاسخ:سپاس.نظر لطفتونه - 1395/1/31
                حر رضاییحر رضایی - با سلام و تشکر از زحمات عقدا نیوز

                به نظر می رسد عقداییها هم بخصوص جوانان در عرصه اینترنت فعال نیستند

                باور کنید حقیر در این گوشه دنیا با استفاده از خبرهای عقدا نیوز دوستان را از اطریق شبکه های اجتماعی از خبر و تصاویر عقدا مطلع می نمایم - 1395/1/5/aghdane
                حر رضاییحر رضایی - با سلام و تشکر از زحمات عقدا نیوز
                به نظر می رسد عقداییها هم بخصوص جوانان در عرصه اینترنت فعال نیستند
                باور کنید حقیر در این گوشه دنیا با استفاده از خبرهای عقدا نیوز دوستان را از اطریق شبکه های اجتماعی از خبر و تصاویر عقدا مطلع می نمایم
                پاسخ:سلام خدمت آقای رضایی خسته نباشید مسلما اینطور هست .شما عضو کانال تلگرامی عقدا شوید .تا اخبارها بیشتر منعکس شود - 1395/1/5/aghdane

                درباره ما

                  به وبلاگ من خوش آمدید

                کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به عقدا نیوز بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف